Saturday, March 6, 2010

SEJARAH TETIKUS


Dr. Douglas Engelbart, seorang profesor dari Stanford Research Institute di Menlo Park, California telah mencipta alat dikenali sebagai tetikus pada tahun 1964. Pada masa itu, paparan kekunci anak panah pada papan kekunci adalah satu cara sahaja memindahkan kursor pada skrin komputer dan ia tidak cekap serta penggunanya kekok.
Dr. Engelbart telah membuat sedikit kajian iaitu mekanisme satu butang di atas dan dua buah roda di bahagian bawah. Dua buah roda dikesan mengufuk dan pergerakan ke arah vertikal. Unit adalah berkaitan dengan komputer yang bersambung dengan kabel supaya isyarat elektrik boleh dihantar ke komputer untuk ditonton pada monitor.
Nama tetikus didapati apabila pekerja-pekerja Dr. Engelbart mendapat idea bahawa alat yang digunakan menghubungkan kabel mempunyai ekor yang panjang dan kelihatan seperti seekor tikus.
google_protectAndRun("render_ads.js::google_render_ad", google_handleError, google_render_ad);
Entri ini dikirim pada hari Isnin, 28 Mei 2007, 3:54 am dan diletakkan dalam kategori Teknologi. Anda boleh mengikuti sebarang respons bagi entri ini melalui suapan RSS 2.0. Respons ditutup, akan tetapi anda boleh menjejak balik daripada tapak web anda.

No comments:

Post a Comment